موضوع اليوم عن صنع لعبة 3d الجزء الاول
1-لصنع sprite ونسمية spr_player(ويكون حجمة 23*23)
2-نصنع background ونسمية b_player
3-نصنع اوبجكت ونضع فية اسم obj_player
4- نضع في الdepth=2
5- في الحدث
نضع
friction = 0.2;
// initialize 3D
d3d_start();
d3d_set_perspective(true);
d3d_set_hidden(true);
d3d_set_shading(true);
d3d_set_culling(false);
// interpolate textures
texture_set_interpolation(false);
zoom=0
dis=3
ثم في
نضع
if keyboard_check(vk_control)
if zoom < 60{
zoom +=1
dis += 3
}
if keyboard_check(vk_space)
if dis > 6{
zoom -=1
dis -= 3
}
ومن ثم نضع في
{
//places camera at player
x=obj_player.x;
y=obj_player.y;
z=20;
//places player away from character according to variables
xf=x-cos(degtorad(direction))*dis;// this is the same as the lenghtdir function
yf=y+sin(degtorad(direction))*dis;// most people dont know this and think it is advanced math or something
zf=z+zoom // how high to place the character
//make camera look at the middle of the player
xt=x;
yt=y;
zt=20
//set projection
d3d_set_projection(xf,yf,zf+Groundh, xt,yt,zt+Groundh, 0,0,1);
// set color and transparency
draw_set_alpha(1);
draw_set_color(c_white);
}
ثم نفتح كود اخر ونضع
d3d_draw_block(x,y,0,x+10,y+10,10,background_get_texture(b_player),1,1)
وضع obj_player في الroom وبعدها
اضغط f5
شكراً لاستماعكم لنا و السلام عليكم ورحمة الله